Stensætninger var en overgang den måde, den døde blev hyldet på i norden. Kunne den afdøde ikke få et skib med i graven, så blev der rejst et i sten over vedkommende i stedet. Eller sten blev sat som et kammer om graven i form af jættestuer. Det er primitivt, men det er smukke designs, der viser, at der blev tænkt over udformningen. Så meget, at de står den dag i dag.
Ikke alle handlede om døden og de afdøde, der var også de mere mystiske og kultiske, som Stongehenge i England. Sandheden om Stonehenge er, at ingen ved, hvad formålet var, og hvem der opførte værket. Noget, der kun er med til at understrege det mytiske og det mystiske over stedet.
Der har været tilsvarende værker andre steder i Europa, blandt andet øst for Kalundborg, hvor der er fundet spor. Men gennem de 4.000 til 5.000 år konstruktionerne har eksisteret er deres funktion blevet tabt, og som i Danmark er stenene brugt til andre formål hen ad vejen.
Over hele verden findes der arkitektur og design, der kun kan beskrives som kultisk. Vi fascineres af bygningsværkerne og deres udformning, men endnu mere over, at vores forfædre kunne transportere sten og byggematerialer over lange afstande. Der har været et fælles formål, hvor mange på tværs af regioner har deltaget i byggerierne. Nogle byggerier har stået på over flere generationer. Og det eneste, vi har tilbage, er resterne af bygningerne eller en udgravning, der viser, hvad der stod en gang.
Uden skriftsprog og overleveringer går selv den bedste arkitekts tanker tabt, men det gør ikke gætværket mindre interessant. For lige som bygninger har i dag, så blev disse smukke værker ikke opført uden en god grund og uden at have en stor betydning for de mennesker, der boede i det område dengang.